Wat een goede ademhaling kan betekenen voor jouw gevoel van onzekerheid? Terwijl ik vandaag bezig was met het samenstellen van mijn online programma, typte ik: onzekerheid is een vorm van een stressvolle situatie. En wat gebeurt er in een stressvolle situatie? Zo gaat o.a. je ademhaling sneller, je hartslag gaat omhoog, je spierspanning neemt toe, al je zintuigen zijn gealarmeerd etc.

Stel je maar eens voor dat je in een groep zit en er komt een voorstelronde.
Hoe voel jij je als je bijna aan de beurt bent?

Onzekerheid kan in de vorm van een stressvolle situatie zijn. Het speelt bijvoorbeeld op als iemand je vraagt om een bepaalde opdracht uit te voeren, als je moet spreken in het openbaar of als je onderweg bent naar je nieuwe baan. Noem maar op. Het zijn van die momenten waarop je goed wilt presteren. Geen fouten wilt maken. Je aan verwachtingen wilt voldoen. Je voelt onrust in je lichaam. In je hart. Spanning. En je gedachten blijven hierover doormalen ‘kan ik het wel?’, ‘ben ik wel goed genoeg?’, ‘het gaat me nooit lukken’, ‘ik mag niet falen’.

Wat heeft mijn ademhaling hiermee te maken?

In stressvolle situaties gaat je ademhaling omhoog naar je borst en beweegt sneller. Éen van de dingen die jij kunt doen op het moment dat je onzekerheid voelt, is voor jezelf eens nagaan hoe jouw ademhaling verloopt. Je zult merken dat je ademhaling oppervlakkig en snel beweegt. En o.a. door deze ademhaling blijf je een gevoel van onrust ervaren.

Wat kan ik doen met mijn ademhaling?

Richt de volgende keer dat jij je onzeker voelt je aandacht eens op je ademhaling. Merk op hoe je ademhaling verloopt. Ga vervolgens rechtop staan of zitten en leg dan je hand op je buik. Probeer met je ademhaling naar je buik te ademen. Haal rustig adem. Je hoeft niet extreem diep te gaan ademhalen. Alleen maar naar je buik.

Lukt het om je buik op en neer te laten gaan? Om je ademhaling te verlangzamen?

Neem er de tijd voor. Blijf met je aandacht bij je ademhaling. Je hartslag zal vertragen waardoor je je minder nerveus en rustiger voelt. Als je het fijn vindt kunt je voor
jezelf in gedachten herhalen: ‘ik ben precies goed zoals ik ben’.

Oefen hier regelmatig mee. Keep practising. En dat kan ook eerst in een veilige omgeving.

Extra voordeel! 

En weet je wat nou ook zo mooi is? Als je met je aandacht naar je ademhaling gaat, is er ook geen ruimte om na te denken over ‘ik kan het niet’ of ‘ben ik wel goed genoeg’. Allerlei gedachten die je zelfvertrouwen ondermijnen en je onzekerheid dus aanwakkeren. Je hersenen kunnen zich slechts op 1 ding concentreren: je ademhaling! Heel fijn!

Wil jij leren hoe je zelfvertrouwen, ontspanning en geluk kunt aanroepen in je leven? Schrijf je in voor m’n shotlist. Als je op mijn shotlist staat, zal ik je inspireren met blogs, freebies en blijf je op de hoogte van mijn online programma.