6 tips om zonder angst of schaamte te gaan mindful fotograferen

Misschien herken je het wel. Het gevoel dat iedereen naar je kijkt en ‘wat zullen ze wel niet van me denken?’. Ik weet nog dat ik als tienermeisje voor het eerst lippenstift op deed. Zó, dat was een big deal! Ik had echt het gevoel dat íedereen naar me keek. En ik vroeg me af wat ze er wel niet van dachten. Maar niemand hield zich bezig met mij. Ze wisten niet eens dat ik nog nooit lippenstift had gedragen. Mensen merken het dus niet eens op óf ze zijn het al snel weer vergeten. Denk jij de hele dag aan die vrouw in de trein die een vlek op haar jurk had? Nope!

Wat anderen van ons denken? 

Waar we ons vaak in ons leven zorgen over maken is wat anderen van ons denken. We willen graag dat anderen ons aardig vinden. En dat is heel logisch, want van nature zijn mensen groepsdieren en dient het ons overlevingsmechanisme. Maar als dit doorslaat kun je jezelf hierdoor laten beperken. Je gaat iets toch maar niet doen of ondernemen, want ‘straks vinden ze me raar’. Maar het grappige is: terwijl jij bang bent met wat de ander van je vindt, is de ander bezig met wat iemand anders van haar vindt. En zo ga je voorbij aan wat eigenlijk belangrijk is: het moment, waar je mee bezig bent, wat er om je heen te zien is, met wie je bent.

Ze zijn je zo weer vergeten! 

Mindful fotograferen is zo’n activiteit die deze gevoelens en gedachten naar boven kan halen als je er voor het eerst mee begint. Stel je wandelt in de natuur en je wilt een specifieke oefening doen. De oefening vraagt je om uit je comfortzone te stappen. En het kan zijn dat mensen naar je gaan kijken. Yup, dat zullen ze ook wel gaan doen. Zich waarschijnlijk afvragend wat je aan het doen bent. Totdat jij uit hun beeld bent, jou vergeten zijn en alweer ergens anders mee bezig zijn. Met de hond die achter andere honden aanrent. Of de perikelen die ze zelf in hun persoonlijke leven ervaren.

Dus de volgende keer dat je wilt gaan mindful fotograferen en je voelt een (lichte) angst of schaamte naar boven komen, houd dan de volgende tips in je achterhoofd.

6 tips tijdens mindful fotograferen

  • Mensen kijken toch wel
    Waarschijnlijk zou de persoon die naar jou kijkt, anders ook naar jou gekeken hebben als je niet aan het fotograferen was. Nu valt het je meer op, omdat je aandachtig aanwezig bent. Weet dat mensen ook gewoon nieuwsgierig zijn. Nieuwsgierig naar wat je doet en waar je mee bezig bent. Loopt de persoon dicht langs je? Zeg gewoon vriendelijk hallo en schenk een grote glimlach. Dat maakt de ander ook weer even verrast en blij.

  • Herinner je intentie
    Velen zijn bang om nieuwe dingen te proberen. Het is heel natuurlijk om te doen wat we kennen, waar we goed in zijn en waar we comfortabel mee zijn. Maar zo is er niet tot nauwelijks ruimte voor (persoonlijke) groei. En dat is juist wat je graag wilt, toch? Vraag jezelf af waar je het voor doet. Doe je het voor jezelf? Of doe je het voor een ander? Kom terug naar jouw intentie: wat was de reden dat je mindful fotograferen wilde gaan toepassen? En blijf jezelf aan jouw intentie herinneren. Dat is belangrijker dan wat anderen ervan vinden.

  • Gewoon doen!
    Hoe meer je mindful gaat fotograferen, hoe makkelijker het wordt en hoe meer vertrouwd je er mee raakt. Als je het fijn vindt, begin je gewoon eerst dicht bij huis of op een rustige plek met 5 minuten per dag en breid je het steeds verder uit.
  • Wees comfortabel met oncomfortabel zijn en sta stil bij wat je voelt
    Wanneer we ons oncomfortabel voelen, willen we het liefst dat deze gevoelens verdwijnen. Hierdoor kan het zijn dat je dingen, situaties of activiteiten gaat vermijden. Maar wat als je deze oncomfortabele gevoelens er laat zijn? Dit is precies waar mindfulness ook om draait. Wat voel je? Waar voel je dit in je lijf? Welke gedachten komen er bij je naar boven? Zijn de gedachten waar? Weet je zeker dat ze waar zijn? Observeer dit bij jezelf en schrijf het op. Laat het er zijn. Wees comfortabel met oncomfortabel en voel maar of er ruimte of luchtigheid ontstaat.

  • Focus op zien
    Als je merkt dat je gedachten afdwalen van het mindful fotograferen, kom dan weer vriendelijk terug naar jouw ankerpunt: de ervaring van ‘zien’. De ultieme beoefening van mindfulness. Verwacht niet dat je aandacht continu bij het ‘zien’ is, want dat is hoe ons brein werkt. Breng je aandacht elke keer weer terug naar het zien als je gedachten zijn afgedwaald. Iemand die jarenlange ervaring heeft in mindfulness is (liefdevol) bereid keer op keer, zonder oordeel, terug te keren naar zijn of haar ankerpunt.

  • Doe alsof je een toerist bent
    Dan kun je fotograferen wat je maar wilt en waar je maar wilt, toch? Op vakantie fotografeer je dingen die je thuis nooit zou fotograferen. Of heb je meer lak aan anderen, want je ziet ze toch nooit meer?

 

Ik hoop dat ik je met deze tips heb kunnen inspireren om lekker te beginnen of verder te gaan met mindful fotograferen en buiten je comfortzone te gaan. Het is dé plek waar je persoonlijke groei echt plaatsvindt. Veel succes en plezier!

 


Mindful Fotograferen Lia Remmelzwaal Geluk hooggevoelig


Rust, focus & geluk in je dagelijks leven?
Ontdek de kracht van Mindful Fotograferen!
Mindful Fotograferen Lia Remmelzwaal Geluk hooggevoelig