6 redenen om vandaag nog te beginnen met mindful wandelen

Met mindful wandelen ga je voorbij aan de haast. Je gaat vertragen en bent niet met je gedachten al bij de eindbestemming. En met elke stap die je zet, word je meer bewust van je lichaam, wat er in je omgaat én wat je kan zien, voelen, horen, proeven en ruiken met je zintuigen. Het is een actieve vorm van mediteren die zo zijn voordelen heeft. Ik geef je er 6!

6 reden om vandaag te beginnen met mindful wandelen

1) Je komt uit je hoofd
Je stapt uit de vaste stroom van je gedachten wanneer je naar buiten gaat om mindful te wandelen. Het zorgt ervoor dat je je vaste omgeving verlaat wat al voor een shift in je bewustzijn kan zorgen en waardoor je dingen vanuit een ander perspectief kan gaan zien.

2) Je leert je eigen lichaam kennen
Tijdens mindful wandelen ga je bewust met je aandacht naar je lichaam. Je voelt hoe je wandelt, welke houding je aanneemt en hoe jij jezelf uit terwijl je wandelt.

3) Het helpt je om te verlangzamen en tot rust te komen
Tot rust komen en verlangzamen is een natuurlijk effect van mindful en bewust bewegen. Tijdens de wandeling focus jij je op de ontelbare details die je met elke stap neemt en word je beweging langzamer, zachter. Het is geen race. Je hoeft niks te presteren. Je mag opmerken, observeren en met je aandacht aanwezig zijn. Je mag alle tijd nemen die je nodig hebt zonder dat je een eindbestemming hoeft te halen. Het gaat niet over hoe snel je wandelt, het gaat over gevoel.

4) Het verbind je met de omgeving
Je bent je meer bewust van wat er om je heen gebeurd. Je gebruikt actief al je zintuigen, je aandacht is bij je lichaam, je vult je longen met frisse lucht, je hoort de vogels fluiten, je ziet natuur om je heen. Je voelt je meer verbonden met je omgeving in plaats van dat het gewoon een plek is waar je met al je gedachten over vandaag en morgen doorheen wandelt.

5) Bewegen = gezond
Elke vorm van bewegen (en in de natuur zijn) is ook gewoon gezond voor ons: het vermindert stress, je houd je hart gezond, je slaapt beter, je krijgt meer energie.

6) Dagelijks mindful
Wandelend mediteren is oefenen; het is een skill die zich ontwikkelt. Hoe meer je het doet, hoe meer het onderdeel wordt van je dagelijks leven. Je zal merken dat het toepassen van mindfulness zich op andere gebieden in je leven zal verspreiden. En wandelen is wat we elke dag doen. Al beoefen je het wanneer je van huis naar de school van je kinderen wandelt. Het hoeft niet lang te zijn. Door het steeds weer te blijven oefenen wordt het een onderdeel in je leven.

Mindful wandelen én fotograferen: een ideale combinatie! Wil je meer weten? Ik heb een prachtige Mindful Fotograferen Wegwijzer die je wegwijs maakt in mindful fotograferen: een praktisch e-boek om te onthaasten, scherp te stellen op jezelf en de wereld om je heen en een positief perspectief te ontwikkelen.


Mindful Fotograferen Lia Remmelzwaal Geluk hooggevoelig


Rust, focus & geluk in je dagelijks leven?
Ontdek de kracht van Mindful Fotograferen!
Mindful Fotograferen Lia Remmelzwaal Geluk hooggevoelig