Hoe begin ik met mindful wandelen?

Voel jij je weleens overprikkeld, gejaagd of onrustig? En wil je dan het liefst even helemaal op jezelf zijn en jezelf terugtrekken? Probeer dan eens een mindful walk! In een mindful walk combineer je beweging (wat heel goed is voor ons!) met mindfulness én tijd voor jezelf in één. Ideaal! Met mindful wandelen ga je voorbij aan de haast. Je gaat vertragen en bent niet met je gedachten al bij de eindbestemming. En met elke stap die je zet, word je meer bewust van je lichaam, wat er in je omgaat én wat je kan zien, voelen, horen, proeven en ruiken met je zintuigen.

Hoe begin ik met mindful wandelen?
Ga naar een plek waar je het fijn vindt om te wandelen of stap de voordeur uit. Kies bij voorkeur een omgeving waarbij je niet teveel hoeft te letten op andere weggebruikers. Ga, indien mogelijk, voor fijne, comfortabele kleding en schoenen.

1) Begin door eerst een minuutje gewoon te staan en je bewust te worden van je lichaam en hoe het voelt. Ervaar het staan en merk op hoe je houding is. Voel hoe je voeten op de grond staan en je hielen in je schoenen drukken. Word je bewust van de subtiele bewegingen die jou de mogelijkheid geven om te staan; in balans en rechtop. Adem een aantal keer diep in en uit door je buik en breng je aandacht naar het huidige moment.

2) Begin dan te wandelen met je aandacht bij je voeten en wandel langzamer dan normaal. Voel het afwikkelen van je voeten tijdens het lopen. Met elke stap die je neemt, ben je je bewust van de beweging en de aanraking met de grond van je hiel tot je aan je teen.

3) Tijdens het wandelen kun je jouw aandacht steeds hoger verplaatsen in je lichaam. Van je voeten naar je enkels, naar je onderbenen, je knieën, je bovenbenen en steeds een stukje hoger tot je als laatste met je aandacht naar je hoofd gaat. Blijf ondertussen jouw natuurlijke ademhalingsritme aan te houden en tegelijkertijd je longen diep te vullen met frisse lucht tot het punt wat prettig is voor jou.

4) Merk op wat je ziet met je ogen. Sta je ogen toe om ze rustig en zacht te focussen op wat er zich voor je afspeelt. Je hoeft je nergens op te fixeren. Laat het beeld binnenkomen tot op het punt dat jij prettig vindt. Zoek een balans tussen de binnen- en buitenwereld. Laat wat je buiten ziet, hoort, voelt en ruikt aan je voorbijdrijven. En houd je lichaam soepel en zacht terwijl je natuurlijk en makkelijk loopt en met aandacht voor het huidige moment bent.

Ademhaling als thuisbasis
Blijf ongeveer 5 tot 20 minuten mindful wandelen of zolang als jij fijn vindt. Je ademhaling is je thuisbasis van je aandacht. Wanneer je merkt dat je aandacht afdwaalt van het wandelen en ademen, merk dan je gedachten en emoties op zonder oordeel en kom dan weer vriendelijk met je aandacht terug naar het wandelen en de plek in je lichaam waar je het ademen voelt.

Als je zover bent, sluit je het mindful wandelen af door weer een minuutje gewoon rustig te staan. En voel hoe je voeten op de grond staan. Haal een paar keer diep adem wanneer je de sessie afsluit en keer dan weer langzaam terug naar je komende activiteiten.

Ontdek voor jezelf de bovenstaande stappen en ervaar de positieve effecten van mindful wandelen, waaronder slowing down en het meer bewustzijn van het huidige moment.

Wil je meer weten over mindful wandelen en fotograferen? Ga naar de Mindful Fotograferen Wegwijzer: een praktische wegwijzer voor onthaasten en focus op klein geluk.


Mindful Fotograferen Lia Remmelzwaal Geluk hooggevoelig


Rust, focus & geluk in je dagelijks leven?
Ontdek de kracht van Mindful Fotograferen!
Mindful Fotograferen Lia Remmelzwaal Geluk hooggevoelig