Mindful-Fotograferen-Lia-Remmelzwaal-HSP-Hooggevoelig-Mindfulness

Mindfulness of aandachttraining, wat is het nu eigenlijk?

Mindfullness. In het woordenboek is de vertaling: met aandacht, aandachtsgericht, opmerkzaam, alert zijn, bewustzijnsgericht.

Het is het vermogen om je bewust te zijn van het hier en nu. Je weet waar je bent, wat je doet, hoe je je voelt. Het gaat om het aanwezig zijn in dit moment. Over het sturen van je aandacht. Het ontwikkelen van een open en accepterende houding. Je ervaart dit moment zonder dat je iets anders wilt ervaren. Je neemt je gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens waar. Zonder oordeel. Zonder erover te piekeren. Je bent. Het leven léven met volle aandacht.

Kijk maar eens naar spelende kinderen. Kijk maar eens hoe ze vol aandacht, nieuwsgierigheid en betrokkenheid bezig zijn met wat ze doen. Volledig in het huidige moment. Hoe ouder we worden, hoe meer we ons verliezen in de gedachten in ons hoofd. We blijven maar nadenken over het verleden, we piekeren over de toekomst en zijn maar aan het plannen. Het is een aanhoudende stroom van denken waarvan we geloven dat deze echt is. We worden gedreven door onze to-do list en gedachten dat we ‘iets persé gedaan moeten hebben vandaag’. Met mindfulness leer je de knop om te draaien van de gedachten in je hoofd of in ieder geval even rust te krijgen in je hoofd.

Mindfulness gaat ook over het ervaren van wat er in je lichaam gebeurd en over de emoties die je ervaart. Door met je aandacht bewust te zijn van de emoties (en gedachten) die je ervaart, ontstaat er ruimte voor een keuze: laat ik de emotie er zijn? Of laat ik mezelf er helemaal in meegaan (automatische stand)? Met mindfulness kom je eigenlijk meer aan het stuur te zitten van je gedachten en je emoties. JIJ bent de bestuurder die de weg bepaalt waardoor gedachten en emoties je minder meesleuren en overwelmen. Jij bent namelijk niet je gedachten. Jij bent niet je emoties. Je hébt gedachten en je hébt emoties. Je hebt een keuze.

Kies je voor de automatische stand? Of kies je voor de handmatige stand, zodat je kan reageren vanuit een bewuste keuze? Door een bewuste keuze te nemen ga je geleidelijk steviger en met meer vertrouwen in het leven staan. Je zal ook beter gaan voelen wat goed voor je is en wanneer je over je grenzen gaat. Het belangrijkst is om steeds weer je aandacht terug te brengen naar wat je nu ervaart. En dat vraagt training!

De vijf facetten in aandachttraining

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat aandachttraining 5 facetten heeft.

1. Benoemen. Je kunt je innerlijke ervaringen beschrijven.
2. Opmerkzaam handelen. Je voert activiteiten uit met actieve aandacht.
3. Niet-oordelen. Er is geen positief of negatief commentaar op gedachten of gevoelens.
4. Niet reageren. Je laat toe wat je ervaart, zonder te reageren op de automatische piloot.
5. Observeren. Bewust blijven van ervaringen. Ook van onaangename en pijnlijke ervaringen.

Door eenvoudig aandacht te geven aan onze ervaringen in het nu, komen we even bij zinnen. Net als in de zin ‘even tot 10 te tellen’ wat vaak gebruikt wordt om eerst rustig te worden. Er komt daardoor even ruimte waardoor we niet direct reageren vanuit de automatisch piloot. Want die automatische piloot kan bij een moeilijke of pijnlijke gebeurtenis losgaan in negatieve gedachten en kritiek op jezelf. En dit brengt je onbewust in een negatieve stemming en kan jou gemoedstoestand ontzettend ondermijnen.

Voordelen van mindfulness

  • Mindfulness vermindert stress en leert je er beter mee omgaan
  • Mindfulness verbetert je algeheel welzijn wat een positief effect heeft op je gezondheid en overall geluk
  • Je ontwikkelt meer compassie met jezelf en anderen
  • Het brengt je zelfinzicht; je leert jezelf goed kennen
  • Je geniet meer van het leven, ontdekt waar jij je aandacht op wilt richten
  • Met mindfulness leert je ervaringen en gebeurtenissen in positief perspectief te plaatsen
  • Mindfulness brengt meer focus en maakt je productiever

Hoe kan ik mindfulness beoefenen?
Onze aandacht is op elk moment beschikbaar voor ons. Of dit nu via een meditatie, een body scan of het doen van een handeling is. Je kunt het op elk moment oefenen alleen al door even een kleine pauze te nemen en met je aandacht naar je ademhaling te gaan. Begin vandaag eens met een kleine stap. Probeer vanavond je tanden te poetsen met actieve aandacht. Gebruik al je zintuigen. Wat zie je tijdens het tanden poetsen? Wat proef je in je mond? Wat ruik je? Hoe voel je je tijdens het tanden poetsen? Maak gebruik van de 5 facetten uit de aandachttraining die hierboven zijn benoemd. En stel jezelf achteraf de vraag: wat gebeurde er tijdens het tandenpoetsen?

Veel aandacht gewenst met het tandenpoetsen en laat je ervaring achter in een comment!

PS: mindfulness en fotograferen: een gouden combinatie! Bekijk eens de Mindful Fotograferen Wegwijzer (voor iedereen met een camera; ook op je telefoon)


Mindful Fotograferen Lia Remmelzwaal Geluk hooggevoelig


Rust, focus & geluk in je dagelijks leven?
Ontdek de kracht van Mindful Fotograferen!
Mindful Fotograferen Lia Remmelzwaal Geluk hooggevoelig